Menu

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Για τις ποδοσφαιρικές προτιμήσεις τους έχουν εκφραστεί οι περισσότεροι ηγέτες του πλανήτη. Και η 94χρονη, σήμερα, (ζωή να έχει, η γυναίκα) βασίλισσα της Βρετανίας, Ελισάβετ, η οποία παλιότερα είχε αποκαλύψει ότι υποστηρίζει την…. Αρσεναλ. Μια αγάπη που «κληρονόμησε» από τη βασιλομήτορα, που λάτρευε τον Ντένις Κόμπτον, όπως έγινε γνωστό μερικά χρόνια πριν.

Πλάκα πλάκα, έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί η βασίλισσα Ελισάβετ δεν έχει πατήσει ποτέ το πόδι της στην Ελλάδα, καίτοι ως μονάρχης της Μεγάλης Βρετανίας έχει ταξιδέψει πολύ; Τόσο πολύ που, για την ακρίβεια, έχει επίσημα επισκεφθεί 124 χώρες (!), καλύπτοντας έτσι το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του πλανήτη. Κι όμως, στα 68 χρόνια (παρακαλώ) που βασιλεύει η κυρία, ουδέποτε επισκέφτηκε τη χώρα μας.

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Κι αν αναρωτιέται κανείς ότι δεν υπήρξε ή δεν υπάρχει λόγος, εκτός του ότι η Ελλάδα  αποτελεί έναν από τους αγαπημένους προορισμούς των Βρετανών παραθεριστών, το γεγονός αυτό καθαυτό καθίσταται πιο περίεργο από το γεγονός ότι εδώ γεννήθηκε ο σύζυγός της, ο Φίλιππος, 99 ετών σήμερα!

Εις θάνατον…

Ο Δούκας του Εδιμβούργου, όπως είναι ο τίτλος του είναι απόγονος του Οίκου του Σλέσβιχ – Χόλσταϊν – Σόντερμπουργκ – Γλύξμπουργκ, γεννήθηκε το 1921 στην Ελλάδα, γιος του πρίγκιπας Ανδρέα της Ελλάδας και της Δανίας (1882-1944), έβδομο παιδί του Βασιλιά Γεωργίου Α’ και της βασίλισσας Ολγας. Η Ελισάβετ είναι μακρινή ξαδέλφη του και μετά τον πόλεμο, για να την παντρευτεί (1947), πήρε την απαιτούμενη άδεια από το βασιλιά Γεώργιο Στ’ αλλά και εγκατέλειψε τους ελληνικούς και δανικούς βασιλικούς του τίτλους: έγινε ένας απλός Βρετανός υπήκοος, υιοθετώντας το επώνυμο Μαουντμπάτεν των παππούδων του από την πλευρά της μητέρας του.

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Ο Φίλιππος, ξάδερφος του βασιλιά Παύλου και θείος του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, και η Ελισάβετ είχαν κάνει διακοπές στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 1950, αλλά ουδέποτε εμφανίστηκαν από τα μέρα μας όντας βασιλιάδες. Ο λόγος που δεν ήρθαν έκτοτε, ειδικά μετά την πτώση της χούντας, αποκαλύφθηκε χρόνια πριν από τον ιστορικό Ούγκο Βίκερς, που υποστήριξε ότι ο Φίλιππος έχει παραδεχθεί ότι στις φλέβες του τρέχει ελληνικό αίμα αλλά δεν αγαπά την Ελλάδα διότι ο πατέρας του πέρασε από δίκη και θα μπορούσε να είχε εκτελεστεί.

Ισχύει, διότι μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και την επανάσταση του Πλαστήρα, ο Πρίγκιπας Ανδρέας συνελήφθη στην Κέρκυρα, πέρασε από στρατοδικείο (μετά τη «δίκη των έξι»), καταδικάσθηκε σε θάνατο με την κατηγορία της αρνήσεως εκτελέσεως διαταγής στις μάχες του Σαγγαρίου τον Αύγουστο του 1921 αλλά η απόφαση δεν εκτελέστηκε ποτέ από μεσολάβηση της βρετανικής κυβέρνησης, μέσω του Αγγλου πλοιάρχου Τάλμποτ!

Με τον Φίλιππο μηνών τότε, ο Ανδρέας και η οικογένειά του εγκαταστάθηκαν αρχικά στο Παρίσι και κατόπιν ζούσε συχνά στο Λονδίνο. Αργότερα προσβλήθηκε από πρώιμη αρτηριοσκλήρωση ελέω εθισμού στο αλκοόλ και πέθανε από ανακοπή το 1944. 

Ο βρετανικός θρόνος σε κρίση

Σε κάθε κρίση στον βρετανικό θρόνο, το ερώτημα επανέρχεται: πρέπει, χρειάζεται να υπάρχει αυτός απαρχαιωμένος, πια θεσμός και αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις; Δημοσκοπήσεις θέλουν το 70% των Βρετανών να μην ενδιαφέρονται για τους γάμους ή άλλα ενδοανακτορικά τεκταινόμενα στην Αγγλία αλλά, κάτι εκ διαμέτρου αντίθετο, η βασίλισσα Ελισάβετ είναι πιο δημοφιλής από ποτέ.

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Η βρετανική μοναρχία βιώνει, κι ας μη φαίνεται, τη μεγαλύτερη κρίση μετά τον τραγικό θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα  το 1997 και η αποχώρηση από τα… αξιώματα του πρίγκιπα Χάρι και της Μέγκαν Μαρκλ ήταν το κερασάκι στην τούρτα. Προς τι η κρίση; Οι εθνικές μειονότητες και οι νέοι, σε ηλικία, δεν ταυτίζονται με τη μοναρχία ενώ σοκάρονται από την απόλυτη απουσία αξιοκρατίας, που χαρακτηρίζει τον θεσμό. Μάλιστα, όλοι οι συνδεόμενοι θεσμοί, η αριστοκρατία, ο στρατός, η Αγγλικανική εκκλησία, η κεντρική διοίκηση, έχουν πάψει να επηρεάζουν όπως παλιά ενώ τα ΜΜΕ έχουν από καιρό  εξουδετερώσει τον σεβασμό προς τη μοναρχία.

Η νυν μοναρχία συνεχίζει να εκπροσωπεί ένα διαμαρτυρόμενο και αυτοκρατορικό Ηνωμένο Βασίλειο ενόσω το κράτος γίνεται όλο και πιο πολυπολιτισμικό – και λιγότερο θρησκευτικό. Η βρετανική δυναστεία συνεχίζει να εκπροσωπεί μια Αγγλία που δεν υπάρχει πλέον, κολλημένη στις συντηρητικές αξίες, στην ιεραρχία, στο διαχωρισμό των τάξεων, και στα προνόμια της αριστοκρατίας.

Σειρά «The Crown». Μυθοπλασία ή όχι;

Ο Βρετανός υπουργός Πολιτισμού, Όλιβερ Ντάουντεν, ζητεί από το Netflix να τοποθετεί σήμανση πριν από κάθε επεισόδιο του «The Crown», στην οποία θα αναφέρεται πως η σειρά αποτελεί «προϊόν μυθοπλασίας» – και η οποία τα… σπάει σε τηλεθέαση.

Η «κανονιέρισσα» Ελισάβετ και η απέχθεια του Φιλίππου για την Ελλάδα

Ο Ντάουντεν σημείωσε, μιλώντας στην εφημερίδα «Mail», πως χωρίς την εν λόγω επισήμανση οι νεότεροι τηλεθεατές ενδέχεται να αντιληφθούν «τη μυθοπλασία για γεγονός».

Η δημοφιλής σειρά του Netflix, κυκλοφόρησε την τέταρτη σεζόν, στην οποία και αποτυπώνεται το ειδύλλιο της Νταϊάνα με τον πρίγκιπα Κάρολο, αλλά και οι σχέσεις του παλατιού με τη «σιδηρά κυρία», Μάργκαρετ Θάτσερ, τη δεκαετία του ’80.

Ο Βρετανός υπουργός δεν έχει κάτι αρνητικό να πει για την παραγωγή του Netflix, ωστόσο σημειώνει: «Πρόκειται για μια καλογυρισμένη μυθοπλασία, οπότε, όπως με άλλες τηλεοπτικές παραγωγές, το Netflix θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για κάτι τέτοιο».

Συνήθως, η πλατφόρμα δεν περιλαμβάνει τα γνωστά μηνύματα που παρακολουθούμε σε άλλα τηλεοπτικά προγράμματα (στην Ελλάδα συχνά αναφέρεται το κλασικό «Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις είναι συμπτωματική»), έτσι κάτι τέτοιο δεν αναγράφεται και στην περίπτωση του «The Crown».

Ο ίδιος ο Πίτερ Μόργκαν, ο δημιουργός του «The Crοwn», υποστηρίζει πως ουδέποτε ισχυρίστηκε πως το σενάριο της σειράς είναι ιστορικά ακριβές, πολλώ δε μάλλον όταν πρόκειται για τη βασιλική οικογένεια, η οποία έχει την ικανότητα να κρατά πτυχές της ζωής της στο σκοτάδι.