Menu

Πρωταθλήτριες… και στα τηλεοπτικά δικαιώματα

Πρωταθλήτριες… και στα τηλεοπτικά δικαιώματα

H Μάντσεστερ Σίτι στην Αγγλία, η Μπάγερν Μονάχου στη Γερμανία, η Παρί Σεν Ζερμέν στη Γαλλία, η Γιουβέντους στην Ιταλία, η Μπαρτσελόνα στην Ισπανία.

Οι πρωταθλήτριες ομάδες στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές λίγκες δεν είναι τέτοιες μόνο μέσα στο γήπεδο, αφού έχουν και τα ανάλογα έσοδα τόσο από εμπορικές συμφωνίες όσο κυρίως από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Τα χρήματα που λαμβάνουν από τα εγχώρια κανάλια, μέσα από συμφωνίες κεντρικής διαχείρισης, ανταποκρίνονται σε αυτό που έχουν καταφέρει με την αγωνιστική τους παρουσία και στην Ευρώπη επιβεβαιώνεται ξεκάθαρα πως «ό,τι δίνεις θα πάρεις». Εκεί δηλαδή όπου το ποδόσφαιρο βρίσκεται σε πολύ πιο προχωρημένο επίπεδο (σε όλους τους τομείς) συγκριτικά με την Ελλάδα ο πρωταθλητής επιβραβεύεται.

Ευλόγως, το τηλεοπτικό συμβόλαιο της Premier League είναι με διαφορά το μεγαλύτερο στον κόσμο. Ενδεικτικό ότι, για τη νέα σεζόν, οι 20 ομάδες θα μοιραστούν 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ! Τα χρήματα, όπως είναι λογικό, εκτοξεύουν αγωνιστικά τις ομάδες, όπως φάνηκε ξεκάθαρα και τη σεζόν που πέρασε,. με τους δύο αγγλικούς τελικούς σε Champions League (πρωταθλήτρια Ευρώπης η Λίβερπουλ με αντίπαλο την Τότεναμ) και Europa League (νικήτρια η Τσέλσι κόντρα στην Αρσεναλ).

Η πρωταθλήτρια Μάντσεστερ Σίτι, η οποία, βεβαίως, πρώτευσε στην κατηγορία «merit payment» (πληρωμή βάσει αξίας), πήρε σχεδόν 2 εκατ. λίρες περισσότερα από τη δεύτερη Λίβερπουλ, η οποία ήταν πρώτη στα συνολικά έσοδα, αλλά αυτό συνέβη επειδή μεταδόθηκαν σε απευθείας σύνδεση περισσότερα παιχνίδια από εκείνα των «πολιτών». Στη δε γερμανική Bundesliga, που έχει το δεύτερο στην Ευρώπη (και κατ’ επέκταση στον κόσμο), πίσω από την αγγλική Premier League, συμβόλαιο η πρωταθλήτρια Μπάγερν ήταν πρώτη στα τηλεοπτικά έσοδα, αφού εισέπραξε 63,2 εκατ. αφήνοντας πίσω και στα εν λόγω έσοδα τη δευτεραθλήτρια Ντόρτμουντ (με 61,9 εκατ. ευρώ).

Η γαλλική Ligue 1 είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο πρωτάθλημα μεν, αλλά με αγωνιστικό… μονοπώλιο της Παρί Σεν Ζερμέν, δε, με τις αποδοχές της να αγγίζουν φέτος τα 60 εκατ. ευρώ, αρκετά μακριά από τις υπόλοιπες ομάδες που θεωρούνται διαχρονικά πιο εμπορικές στην Γαλλία (Λιόν και Μαρσέιγ με 48 και 46 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).

Ανάλογη η κατάσταση και στην ιταλική Serie A, η οποία απέκτησε άλλη αίγλη με την έλευση του Κριστιάνο Ρονάλντο στη Γιουβέντους, και μπήκε τη σεζόν που πέρασε σε νέα, τριετή τηλεοπτική συμφωνία με βελτιωμένους όρους. Η πρωταθλήτρια Γιούβε ξεπέρασε τα 90 εκατ. ευρώ σε τηλεοπτικά έσοδα με τις Ιντερ (87), Νάπολι (83) και Ρόμα (82) να ακολουθούν.

Το… αυτό και στην ισπανική Primera Division όπου τον πρώτο λόγο έχει δικαίως η πρωταθλήτρια Μπαρτσελόνα, έστω και με μικρή διαφορά από τη Ρεάλ Μαδρίτης: οι «μπλαουγράνα» πήραν 154 εκατ. ευρώ, αφήνοντας πίσω τους τις δύο μεγάλες ομάδες της Μαδρίτης (Ρεάλ και Ατλέτικο), με 148 και 110,6 αντίστοιχα.


Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ψηφιακή Τηλεόραση», τεύχος Σεπτεμβρίου 2019