Menu

Δημοσκοπήσεις. Όταν προπαγανδίζεις με το repercentage

Δημοσκοπήσεις. Όταν προπαγανδίζεις με το repercentage

Η στατιστική είναι ο καλύτερος τρόπος για να πεις ψέματα και στην περίπτωση των δημοσκοπήσεων, να προπαγανδίσεις.

Ως «εκτίμηση εκλογικής επιρροής» έχουν βαφτίσει οι δημοσκοπικές εταιρείες τον εκ νέου υπολογισμό (repercentage) των ποσοστών των κομμάτων, εξαιρώντας τις μη διευκρινισμένες απαντήσεις των ερωτώμενων: δηλαδή τις επιλογές «δεν θα ψηφίσω», «λευκό / άκυρο», «αναποφάσιστος/η» και «δεν απαντώ», ώστε, ως αναφέρουν, τα αποτελέσματα κάθε δημοσκόπησης να είναι συγκρίσιμα με τα εκλογικά αποτελέσματα.

Πώς ακριβώς να είναι συγκρίσιμα;

Ενδεικτικά: το 2012 είχαμε 61.000 άκυρα και λευκά, το 2015 (στις πρώτες, του Γενάρη) έφτασαν τα 150.000 σε χρονιά με 35,38% αποχή και το 2019 η εποχή έφτασε το 42,22% (!) και τα άκυρα και λευκά στο 2,08% (120.00 ψήφοι).

Για ποια… αναγωγή επί των εγκύρων μιλούν λοιπόν οι δημοσκόποι, όταν το repercentage ακυρώνεται από την εκλογική τάση;

Και μάλιστα η εκτίμηση εκλογικής επιρροής δεν είναι, ως λέγαμε παλιά, η απλή απαλοιφή της αδιευκρίνιστης ψήφου που επίσης αναφερόταν ως «ψήφος επί των εγκύρων». Επικρατεί σύγχυση.

Με τα νυν δεδομένα, η εκτίμηση εκλογικής επιρροής δεν ταυτίζεται με τη διευκρινισμένη ψήφο, διότι η κατανομή (allocation) της αδιευκρίνιστης δεν είναι αναλογική, αλλά πραγματοποιείται με τη χρήση στατιστικών υποδειγμάτων.

Οι γκαλοπικές (sic) εταιρείες ακολουθούν τη μεθοδολογία της κατάργησης της στάθμισης του δείγματος με την προηγούμενη ψήφο και την αντικατάστασή της, με τη μεθοδολογία της ανάλυσης χρονολογικών σειρών (time-series analysis), της διαθέσιμης χρονοσειράς των ερευνών. Υποτίθεται ότι βασικό πλεονέκτημα της μεθοδολογίας είναι ότι η εκτίμηση για την εκλογική επιρροή κάθε κόμματος, στηρίζεται σε όλες τις διαθέσιμες έρευνες και όχι μόνον σε μια. Δεν το βλέπουμε ποτέ όμως αυτό. Σε καμία τους.

Τι κάνουν; Μα το αποκάλυψε πρόσφατα στην Εξεταστική της Βουλής ο Δημήτρης Μαύρος της MRB (και αντιπρόεδρος του ΣΕΔΕΑ), το 2015 είχαν βρει, λέει, «διογκωμένη την παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ μέσα στα δείγματα και λέγαμε ότι πρέπει να τον μικρύνουμε λίγο – γιατί μας ερχόταν πολύ ΣΥΡΙΖΑ και μειώναμε τη διαφορά».

Οι δημοσκόποι μειώνουν ή αυξάνουν κατά το δοκούν τις διαφορές.

Οι δημοσκόποι αγνοούν το forcasting, την πρόβλεψη δηλαδή, αφήνοντάς τη για την Κυριακή των εκλογών και παίζουν με το repercentage με στόχο, τι άλλο, να προπαγανδίσουν. Εξ ου και εδώ και πολύ καιρό δεν έχουν πετύχει διαφορά νικητή, είσοδο κομμάτων, εσωκομματικές κλπ.

Συν, προς μικρή τους υπεράσπιση βέβαια, μια αίρεση: την ψήφο της Κυριακής. Πολλοί δεν έχουν κατασταλάξει και όντως αποφασίζουν τελευταία στιγμή: καμία δημοσκόπηση δεν τους ρωτά «ναι, ΟΚ, άκυρο ή λευκό αλλά αν πάτε, τι θα ρίξετε» ώστε το repercentage να έχει βάση.

ΥΓ. Τούτο, με αφορμή το χθεσινό γκάλοπ του Alpha, που αν μη τι άλλο προκάλεσε τη θυμηδία.

Δημοσκοπήσεις. Όταν προπαγανδίζεις με το repercentage