Menu

Το μέλλον και η τεχνολογία αλλάζουν το ποδόσφαιρο!

Το μέλλον και η τεχνολογία αλλάζουν το ποδόσφαιρο!

Τις δεκαετίες του ’80 και, κυρίως, του ’90, το ποδόσφαιρο έγινε το πιο εμπορικό σπορ παγκοσμίως. Η ανάπτυξη της τηλεόρασης σε, σχεδόν, κάθε γωνιά του πλανήτη έφερε το άθλημα σε κάθε σπίτι. Ενα άθλημα που διεξάγεται βέβαια σε διάστημα 90, και κάτι, λεπτών, συν τα 15 λεπτά του ημιχρόνου. Και οι pre και post game εκπομπές αύξησαν ακόμη περισσότερο τη διάρκειά του. Και φυσικά, παρά τον αρχικό… φόβο, τα γήπεδα όχι μόνο δεν άδειασαν αλλά γεμίζουν, στις ποδοσφαιρικά προηγμένες χώρες, ακόμη περισσότερο. Και, το σημαντικότεροι, οι σύλλογοι έπαψαν να είναι απλοί σύλλογοι, απλές ομάδες ή, έστω, οργανισμοί. Εξελίχθησαν σε top brands, παγκοσμίως, μπαίνοντας στο ζύγι με τη… Google και την Coca Cola .

Συνάμα οι σταρ του σπορ έγιναν top influences: για να ανεβάσει κάτι στα social media του ο Κριστιάνο Ρονάλντο, θα τον πληρώσεις περισσότερο από ό,τι τη… Σακίρα, επί παραδείγματι. Η δε παρουσία του Πορτογάλου σταρ στη Γιουβέντους έφερε τη «βέκια σινιόρα» στην 3η θέση στους followers στο Instagram, μετατρέποντας την παράλληλα σε πραγματική δύναμη συνολικά στα social media, πίσω από τις δύο ισπανικές, Ρεάλ και Μπαρτσελόνα. Η τεράστια δυναμική τους αποτυπώνεται στις εμπορικές συμφωνίες που υπογράφουν οι ομάδες τους, αλλάζοντας το οικονομικό στάτους και τη θέση τους στο power game του ποδοσφαίρου.

Ως αποκάλυψε μάλιστα, μιλώντας στο «Bleacher Report» ο επικεφαλής εσόδων της Γιουβέντους, Τζόρτζιο Ρίτσι, είπε ότι «το ποδόσφαιρο θα αλλάξει εντελώς τα επόμενα 4-5 χρόνια». Γιατί; Διότι, ως είπε, οι νέες γενιές οπαδών δεν ενδιαφέρονται για ολόκληρες live μεταδόσεις, αλλά για highlights και εικόνες από τα παρασκήνια». Αν το σκεφτεί κανείς, μάλλον είναι σοκαριστικό: οι νέοι ποδοσφαιρόφιλοι, δε θέλουν να βλέπουν ποδόσφαιρο. Προτιμούν τις καλύτερες φάσεις, προτιμούν τις εικόνες από τα αποδυτήρια, όπου μπορούν να δουν τους ποδοσφαιριστές, δηλαδή τα είδωλα τους, εκτός αγωνιστικού χώρου. Παράλληλα, όμως, είναι και λογικό, αφού οι ποδοσφαιριστές είναι πλέον σταρ και τα επόμενα χρόνια θα γίνουν ακόμη μεγαλύτεροι, ακόμη πιο δυνατοί, πιθανότατα ακόμη πιο πλούσιοι.

«Το top-level του ποδοσφαίρου γίνεται όλο και περισσότερο entertainment. Οι καλύτεροι ποδοσφαιριστές θα γίνουν, όλο και περισσότερο, σαν τους αστέρες της show business και θα έχουν προσωρινές δουλειές, σαν τους ηθοποιούς, σχεδόν χωρίς κάποια δέσμευση με συμβόλαιο. Μπορεί να μην το θέλουμε, αλλά η παγκόσμια οικονομία μας σπρώχνει σε αυτή την κατεύθυνση», πρόσθεσε.

Οι αλλαγές στο Champions League είναι αποτέλεσμα της πίεσης των κλαμπ, δηλαδή της ECA (ένωση ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών κλαμπ). Η αντίθεση με το Μουντιάλ Συλλόγων είναι ακόμη μία κίνηση αμφισβήτησης της ισχύουσας τάξης. Ολα αυτά είναι προεργασίες για τις αλλαγές που θα επιχειρηθούν να γίνουν το 2024, μια χρονιά-ορόσημο για το ποδόσφαιρο, αφού τότε θα πρέπει να ξαναγραφτεί το καλεντάρι της FIFA. Οι ημερομηνίες για τις εθνικές ομάδες, οι διοργανώσεις, τα πάντα…


Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ψηφιακή Τηλεόραση», τεύχος Απριλίου 2020